Sunday, March 13, 2011

REsipi - SamBaL BElut

Dimulakan dengan lafaz Bismillahirrahmanirrahim...


Assalamualaikum...

Hi kengkawan..hari ni aku nak share resipi Sambal Belut kat korang sume..
em..mesti korang xpenah dengarkan? setakat sambal belacan tu mmg dh common..
xyah cakap mmg korang taw punyer..

okla..aku nak tunjuk cara2 menyediakan resipi pelik tapi sedap kat korang sume..layan....!!!

Bahan2 yang diperlukan :


Belut kering-Bawang merah-Daun Limau purut-Cili merah



Cili Merah (aku gune cili besar 8 biji + cili merah kecik 4 biji)   
>>Oh ya xlupe lesung batu kesayangan..kalau xde mmg xjadi sambal aku ni...Thanks lesung batu yg banyak berjasa..mmg setia bersama sedari aku kecik lagi..Ceh Pe aku melalut nie..k next....>>>

1. Belut dan daun limau purut digoreng terlebih dahulu..


2 .Cili merah tadi digiling sehingga lumat (rujuk gambar di bawah) - jangan lupa masukkan garam

hehe..siap pakai plastik 2 nak cover tangan daripada pedih..
satu sudu garam sahaja ye kawan2..
3. Selepas itu, masukkan bawang yang telah dihiris..teruskan menggling sampai sebati...

nah..mcm ni ye..
memerlukan kekuatan tangan di sini ye..bukan senang woooo....
akhirnya berjaya jugak menyebatikan cili + bawang

4. Masukkan belut dan daun limau purut...perahkan sebiji limau kasturi...dan teuskan menggiling.
Tadaaaaa.......YE.ye...dah siap...Oooo Dasyat......!!!!!!!!!!!!


kalau korang nak taw bukan senang nak menggiling2 nie..memerlukan kekuatan+kesabaran+kerajinan..
Aku ni bukan rajin sangat taw.. >>hehe selalu mak aku yang buatkan..tapi semalam tiba2 aku rajin nak sediakan sambat belut ni..

Disebabkan 1st time aku sediakan sambal ni..maka sebab 2 aku nak share n promote kat korang sume..hehe..gataiiiiiiiiiii.....

Kalau korang nak taw belut nie banyak khasiat taw walaupun korang geli n xsudi menjamahnye..

Sedikit Info Tentang BELUT :-


  • Mengandungi 18.6 peratus protein dan 15 peratus lemak.
  • kaya dengan lemak, kalsium, vitamin B, Vitamin D dan zat besi. 
  • Membantu mengubati penyakit seperti buah pinggang, lelah, darah gemuruh, lemah tenaga batin dan penyembuhan luka pembedahan. 
  • Spesies ikan ini jika diamalkan memakannya selalu, dikatakan boleh menguatkan daya tahan tubuh, menormalkan tekanan darah, menghaluskan kulit, mencegah penyakit mata, menguatkan daya ingatan dan membantu mencegah hepatitis.
REsipi ni berasal daripada kerinci..kampung gue lorh...Uhang kerinci ni mmg byk resipi2 yang pelik2..
belut ni pun diimport daripada kerinci taw..hehe

Contoh lain :

Sambal Suhin (Sambal rebung)

Kalau ada kesempatan..aku akan kongsikan lain2 resipi yang pelik untuk korang sume..k bubbye........


Sekian..!!!!!!!!!

1 comment:

ShidaHaron said...

hamboi, dah jadi chef sekarang! hehehe
hoyearhhh!