Saturday, March 26, 2011

JAGA KEBERSIHAN PUN KENA MARAH..???

Dimulakan dengan lafaz Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum...


"Kebersihan sangat disukai oleh sesiapa pun..tapi untuk menjaga kebersihan
adalah suatu perkara yang sangat susah dilakukan oleh kebanyakan orang.
Malah menjaga kebersihan sangat dituntut dalam setiap agama pun.."

Tapi mengapa dan kenapa ada juga yang sangat liat untuk menjaga kebersihan...
buang sampah merata-rata..aku sangat sakit mata malah hati aku pun sakit melihat
orang awam membuang sampah ditengah-tengah jalan raya.tak ada sedikit perasaan bersalah
pun di hati mereka..walaupun cuma secebis tiket "Rapid" or "Metrobus"..
tak bolehkah mereka membuang di dalam tong sampah?..atau susah sangat ke simpan dalam
poket or beg..n then buanglah bila senang...Ceewahh..ida dah start ceramah..hehe..

ok petikan di atas adalah sedikit intro dan mukadimah mengenai sikap-sikap segelintir
daripada kita dalam bab menjaga kebersihan.

Sebenarnya aku nak cerita sedikit mengenai  kejadian petang tadi..
Sebaik aku pulang daripada kerja, aku singgah sebentar membeli
keropok lekor + cucur udang + karipap + popia goreng..
yela perut udah lapar dan sementara menunggu bas..bolehlah aku makan kejap ..
semua makanan tersebut habis dikerjakan oleh aku....pergh..memang kenyang giler beb...

Tapi plastik bungkusan makanan tersebut aku aku tak tahu nak buang kat mana..kiri kanan..
Tong Sampah tak ada beb...macam mana nak buang ..ingat nak simpan dalam beg..
tapi..ada kesan kotoran degil di sebalik plastik tu...so aku pun pegang jela
sambil-sambil menunggu bas..

Dalam hati mengomel-ngomel sendiri...

"apala DBKL ni..tak sediakan Tong Sampah..dahla BANGSAR ni area golongan-golongan elit..
pe dah..Susah sangat ke nak sediakan TONG SAMPAH?huhu.."

tak lama kemudian bas pun sampai...

sebelum aku nak masukkan duit dalam tabung rapid tu..tiba-tiba uncle driver tu sound
aku tanpa usul periksa..(uncle tu nampak beg plastik yang aku pegang)

Uncle Driver : adik itu apa?nak buang dalam bas ka?ni bas bukan tempat buang sampah da..

Aku cakap : Uncle saya pun tahu..saya nak buang kat luar tadi tong sampah tak ada..
                     so saya pun simpan...nanti turun saya buang la dalam tong sampah...
     
>>uncle tu terus diam..tapi riak muka dia nampak macam tak puas hati jer..
(tak caye tu kat aku..)
eleh...lantaklah dia nak pikir apa..ada aku kesah..yang penting aku tahu
apa yang aku buat tu betul..BETUL TAK? (BEtul..BEtul..BEtul..)hehe..

Kalau tak percaya korang tengok ni :


Tengok..Tengok..Tengok..
Aku setia memegang plastik sampah tu sampailah aku turun bas..
(perasan uncle tu pandang aku disebalik cermin..)..tak pecaya sudah..:p

dan Setengah jam kemudian...


Ha Nampak..Nampak tak?.

Dan berakhirlah penantian dan kesabaran aku..rasa lega sangat-sangat dapat buang sampah
di tempAT yang SEpatutnya..:)

P/s : Jadi bagi korang semua..marilah kita sama-sama menjaga kebersihan tak kira
di rumah atau di luar rumah..jangan pentingkan diri..tak rugi pun kan..?
malah menguntungkan kita semua.:)p

Sekian, TErima Kasih..!!!!!!!!!!


Sila Klik Sekali..!!!



No comments: