Friday, July 1, 2011

Kuih-Muih Tradisional Pilihan Hati

Dimulakan dengan lafaz Bismillahirrahmanirrahim...


Assalamualaikum...




Selamat Malam semua..

wahhh pejam celik pejam celik dah nak tinggal lebih kurang sebulan je nak
menyambut bulan Ramadhan..tak sabar rasanya nak berpuasa..menambahkan amal ibadat..
Semoga Allah memanjangkan usiaku..aminn..!!!

Bercakap pasal bulan Puasa ni..teringat pulak kat juadah-juadah yang
dijual di bazar-bazar ramadhan..pelbagai jenis juadah yang biasa dan luar biasa pun ada taww..
dan di kesempatan ini jugalah aku tak melepaskan peluang mendapatkan
kuih-kuih kegemaranku..

Di sini aku nak senaraikan Kuih-muih tradisional kesukaanku..aku senarai pendekkan 10 je ye...
meh kita tinjau ok...

  1. Kuih Tepung Pelita
emmm..yang ni aku paling suka .nyummy2 memang sodap  kuih ni..tengok gambo pun dah tangkap leleh kan?.





    2. Kuih Koci - ada 3 jenis yang aku suka..meh tengok bawah ni...

..
Koci Santan ni aku paling suka..nak-nak santan tu pekat cikit..perhhhh..sampai jilat daun siuttt...

Koci Pulut..yang ini original koci..1st keluaran..melekit cikit bila dikunyah..tapi tetap sedap

Koci Pandan pun aku suka..aroma daun pandan memang menyelerakan...
  

     3. Kuih Gula Melaka - suka bentuk bulatnyer  yang cute ..

inti gula melaka kat dalam kena kasi beso cikit..baru sodap.."jangan kedekut ye wahai si peniaga di luar sana..




   4. Kuih Seri Muka - suka sangat yang kaler hijau tu..rasa pandan..sodappppppppppppppp
nak naik seri muka ^_^ korang kenala makan kuih ni ye kawan-kawan..hehehe 




    5.  Kuih Kaswi

Taruk kelapa parut lebih cikit..baru mantappppppppppppp  




     6.  Kuih Lopes

ha..ni Satu lagi spesies hijau yang aku gemar sesangattt..





     7. Kuih Jagung

yang ni family aku selalu buat sendiri....aku??..tolong kacau jer...    
   



       8.  Kuih Sagu

Suka rasa Sagu yang sodapp bile dikunyah..macam sayang je nak telan...
   



      9. Kuih Ketayap

Lagi..lagi..dan lagi..spesies ijau tetap jadi pilihan..




   10.  Kuih Lapis

Pink + White = kombinasi kaler yang mencetuskan dan membangkitkan selera yg membuak-buak..


Ok..Gud Nite frendzzzz..time to sleep now..bubbyeee....:)..

6 comments:

Anonymous said...

waaahhh, terasa nak puas plak dah ! =D

Anonymous said...

*puasa, silap eja plak dah. tengok kuih banyak sangat. lapo. tawu tak ! haha

Emma said...

semua kuih fav nie !!! ahahhaha Ieda, Lunch hour kte g cari kuih ek ??? hahahha

sue perbs.. said...

paling suke kuih ketayap.. kuih pelita slalu beli mase bukak puase je.. huhu

Ezad Skytech said...

semua kuih favourite ni... haha.. macam da start puasa pulak kan.. hee~

Nurul Jannah said...

suka kuih lapis ! XD